ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Posted on Updated on


 

του Κοτσιφάκη Θέμη, ΓΓ του ΔΣ της ΟΛΜΕ

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ» στις 19-5-12

Ζούμε μια δραματική κατάσταση στη χώρα μας που όμοια της δεν έχει υπάρξει τις τελευταίες δεκαετίες. Η πολιτική των μνημονίων έχει πλήξει βαθειά και τη δημόσια εκπαίδευση.

Η ελληνική εκπαίδευση έχει τεθεί ουσιαστικά και τυπικά υπό την κηδεμονία της τρόικας, μιας και θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να υλοποιεί τις προτάσεις μιας ειδικής ομάδας, η δημιουργία της οποίας προβλέπεται από τα μνημόνια. Μόνο ως κακόγουστο αστείο ακούγεται πλέον η διακήρυξη της ΕΕ πως «η εκπαίδευση αποτελεί θέμα των εθνικών κρατών» και σύμφωνα με τις αρχές της η «συμβολή της είναι μόνο επικουρική».

Με τις συνεχείς μειώσεις των δαπανών μέσω των μνημονίων και του μεσοπρόθεσμου ξεθεμελιώνεται η δημόσια εκπαίδευση. Η χώρα μας ήταν ήδη τελευταία στις δημόσιες δαπάνες για την παιδεία, σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και αντί να γίνει προσπάθεια να αυξηθούν αυτές στοιχειωδώς ώστε να πλησιάσουν το μέσο όρο στην Ε.Ε. (5 %) η κατρακύλα δεν έχει τέλος. Είναι σίγουρο πως όταν οι δαπάνες για τη δημόσια παιδεία φτάσουν, όπως υπολογίζεται στο μεσοπρόθεσμο, μόλις στο 2,23 % (!!) επί του ΑΕΠ το 2015, οι επιπτώσεις στο δημόσιο σχολείο θα είναι δραματικές.

Μερικές επιπτώσεις από την πολιτική των μνημονίων και τη μείωση δαπανών:

Μειώθηκαν δραματικά οι επιχορηγήσεις των σχολικών επιτροπών (60%), με αποτέλεσμα την οικονομική ασφυξία του δημόσιου σχολείου και την αδυναμία του να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις καθημερινές ανάγκες του.

Καταργήθηκαν 1056 σχολεία αλλά και υποστηρικτικές εκπαιδευτικές λειτουργίες και θεσμοί (όπως πρόσθετη και ενισχυτική διδασκαλία, αθλητικά σχολεία, συμβουλευτικοί σταθμοί νέων, δομές ΣΕΠ, βιβλιοθήκες σχολείων, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κ.λπ.)

Τραγικό γεγονός επίσης που σημάδεψε το δημόσιο σχολείο είναι η καθυστερημένη παράδοση των βιβλίων που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ!

Όσον αφορά τον Εκπαιδευτικό, η πολιτική αυτή του επεφύλαξε μια δραματική μείωση των αποδοχών του, που έφτασε το 40% στους νεότερους εκπαιδευτικούς, σε σημείο τέτοιο που να είναι αδύνατο να επιβιώσουν, όταν μάλιστα υποχρεώνονται να διαμένουν για χρόνια μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.

Για όλα τα δεινά της εκπαίδευσης κυβέρνηση και τρόικα δείχνουν ως υπεύθυνο τους εκπαιδευτικούς. Είναι χαρακτηριστικό πως στην έκθεση του ΟΟΣΑ προβάλλεται ως πρώτο μέτρο η αύξηση του εργασιακού φόρτου των εκπαιδευτικών μέσω και της αύξησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Να σημειώσουμε εδώ πως οι Έλληνες εκπαιδευτικοί διδάσκουν ακριβώς τόσες ώρες όσος είναι και ο Ευρωπαϊκός μ.ο. (18,4 ώρες/βδομάδα, στοιχεία δικτύου Ευρυδίκη).

Μειώθηκε κατά 20% ο αριθμός των εκπαιδευτικών λόγω των συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων και των ελάχιστων προσλήψεων. Δημιουργούνται τεχνητές υπεραριθμίες με τις καταργήσεις σχολείων και εκπαιδευτικών δομών.

Η σύνδεση μισθού και βαθμού με την «αξιολόγηση» και την «απόδοση» θα φέρει τον ανταγωνισμό και τους νόμους της ζούγκλας μέσα στο σχολείο. Γιατί με το νέο βαθμολόγιο δε φτάνει να είσαι απλά «καλός», αλλά να ξεπερνάς από τον άλλο !

Η χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών θα έχει επίπτωση στο παραγόμενο εκπαιδευτικό έργο, αφού οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών είναι και συνθήκες μάθησης των μαθητών.

Αυτή η πολιτική καταστρέφει το δημόσιο σχολείο. Είναι επιτακτική ανάγκη να σταματήσει. Η παιδεία είναι το μέλλον του τόπου. Με διαλυμένη τη δημόσια παιδεία αυτός ο τόπος απλά δεν θα έχει μέλλον.

Advertisements