ΕΛΜΕ Εύβοιας: Αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών

Posted on Updated on


6-04-2012

elmeevias@yahoo.gr

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΤΗΣ 29ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2012 (ΜΕ ΝΕΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ).

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ.(ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Έφη Ψωίνου).

Συνάδελφοι, Συναδέλφισσες,

Με αφορμή τη θέση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ για την αξιολόγηση, ήδη από το Φεβρουάριο(«ΑΚΥΡΩΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ, ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΣΧΟΛΕΙΩΝ») και τα όσα καταιγιστικά συμβαίνουν, θα μιλήσουμε σήμερα για το τι ισχύει ήδη για την αξιολόγηση και τι πρόκειται να συμβεί με βάση το νομοθετικό πλαίσιο, που τώρα διαμορφώνεται, στηριζόμενοι στο Π.Δ. , που παρουσίασε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Δ. Ρέππας μαζί με το Σύμβουλο Επικρατείας Μ. Βηλαρά της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής και αφορά στην αξιολόγηση όλων των δημοσίων υπαλλήλων και στη τροπολογία Μπαμπινιώτη, που κατατέθηκε στη Βουλή (αιφνιδιαστικά;) τη Παρασκευή(30/3) το βράδυ (και δεν είχε βεβαίως συμπεριληφθεί στην εισήγηση) και αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών κλπ. θέματα. Τροπολογία που κατατέθηκε σε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης για «βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος…» κλπ. Θα αναφερθούμε επίσης σε όσα άλλα, σχετικά έχουν γίνει γνωστά από δηλώσεις των αρμοδίων υπουργών και υφυπουργών και διαρροή ή δημοσίευση σχετικών εγγράφων.

Πριν μιλήσουμε όμως για την αξιολόγηση, θα αναφερθούμε εν συντομία σε άλλα επιμέρους, εξίσου σημαντικά ζητήματα, που δείχνουν το κλίμα που διαμορφώνεται και για την αξιολόγηση.

Φαντάζομαι, λάβαμε γνώση του Νέου Πειθαρχικού Δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων (Ν. 4057/2012). Ο

νέος νόμος εξαιρεί τους αιρετούς από τα πειθαρχικά συμβούλια, στα οποία θέση έχουν οι διευθυντές (εκπαίδευσης) κι ανώτεροι δικαστικοί λειτουργοί. Αυστηροποιούνται οι ποινές και τα πρόστιμα, προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα μέχρι και 100.000 ευρώ, μείωση αποδοχών ως τα ¾ του μισθού, αργία πριν τελεσιδικήσει τυχόν ποινική δίωξη κλπ.

Από την περιφέρεια μας ήρθε εγκύκλιος που θέτει αυστηρότερες χρονικές και άλλες προϋποθέσεις χορήγησης κανονικών και άνευ αποδοχών αδειών.

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση των δομών κράτους-δημοσίων υπηρεσιών. Αναδιοργανώνονται 11 από τα 15 υπουργεία.(Εξαιρούνται τα Υπουργεία Εξωτερικών, Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη και προς το παρόν το Οικονομικών).Το νομοσχέδιο «πάγωσε» προς το παρόν, λόγω εκλογών. Στο πλαίσιο του, έχουμε ενοποίηση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα έχουμε δηλ. μια ενιαία διεύθυνση. Έχουμε

αναδιοργάνωση κι άλλων φορέων, ταμείων κλπ., μεταξύ αυτών και του ΤΕΑΔΥ. Με το νομοσχέδιο αυτό έχουμε μείωση των οργανικών μονάδων κατά 40%.

Η Γ. Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερ. Ελλάδας προχώρησε στη σύσταση επιτροπής αξιολόγησης ουσιαστικών προσόντων προσωπικού δημοσίων υπηρεσιών-πλην εκπαιδευτικών με βάση το Π.Δ.318/1992,προκειμένου να προβεί σε απολύσεις μονίμων υπαλλήλων και αορίστου χρόνου, ξεκινώντας από τους υπαλλήλους των Ο.Τ.Α. του νομού Λάρισας.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε νόμιμο το Π.Δ. για το εργασιακό καθεστώς της εφεδρείας.

Είναι γνωστό επίσης, το «κούρεμα» των λογαριασμών των ΑΕΙ-ΤΕΙ, που έγιναν ομόλογα και «κουρεύτηκαν» σε μια μέρα, εν αγνοία τους, ακόμη και κατά 98% στα πλαίσια του PSI.

Δανειολήπτες από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων πήγαν στο Ταμείο να κάνουν  νέα ρύθμιση του δανείου τους, που τους δίνει τη δυνατότητα να αποπληρώνουν όχι με τα 6/10 του μισθού τους, αλλά με τα 3/10, όπως προβλέπει η νέα ρύθμιση σε μεγαλύτερο χρόνο και η απάντηση, που πολλοί πήραν από το Ταμείο, ήταν πως το δάνειο τους, χωρίς οι ίδιοι να έχουν ερωτηθεί, «έχει εκχωρηθεί στην τάδε τράπεζα» και ας απευθυνθούν στη τράπεζα για να κάνουν  όποια ρύθμιση ενδεχομένως θα αποδέχεται η τράπεζα.

Δίδεται η δυνατότητα επιλογής οργανικής θέσης κατά προτεραιότητα (δηλώνοντας 3 σχολεία της αρεσκείας τους) σε διατελέσαντες (από το 2007 και μετά) σχολικούς συμβούλους . (βλ. σχετικές ανακοινώσεις Νεκτ.Κορδή, αιρετού στο ΠΥΣΔΕ της Γ’ Αθήνας).

Νέο Λύκειο: Εξεταστικό: «ανεξάρτητος φορέας αναλαμβάνει τις πανελλήνιες». Τέλος  το Παν. Σχολ. Δίκτυο. (Θα αναλάβει ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, που είναι Ν.Π.Ι.Δ.;).

Τεχνολογικό Λύκειο: σχέδιο νόμου: η «μαθητεία» του 4ου έτους και η «μαθητεία» πριν από αυτό στη πραγματικότητα εκχωρείται σε ιδιώτες (με την επίβλεψη καθηγητή).

Εδώ και μήνες, από την αρχή της σχολικής χρονιάς, υπάρχουν καθηγητές που πληρώνονται με μπλοκάκι (δελτίο παροχής υπηρεσιών) σε σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, σε μειονοτικά σχολεία, σε πιλοτικά, για τη διδασκαλία τουρκικής γλώσσας κ.α. Έχουμε προσλήψεις εκπαιδευτικών μέσω ΕΣΠΑ από δήμους, περιφέρειες, από

ΜΚΟ που εκμισθώνουν εκπαιδευτικούς σε δήμους μέσω ΕΣΠΑ για ΠΔΣ, για διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας κ.ο.κ. Ελαστικοποίηση των σχέσεων εργασίας, που όπως όλα δείχνουν θα τη δούμε να διευρύνεται, γενικεύεται στο προσεχές μέλλον.

Και τώρα ερχόμαστε αμιγώς στα της αξιολόγησης:

Πειραματικά σχολεία: προβλέπεται νομοθετικά αξιολόγηση των πειραματικών σχολείων ανά 4ετία και του προσωπικού τους ανά 5ετία. Η αξιολόγηση αυτή στηρίζεται αποκλειστικά στην εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

Πιλοτικά σχολεία: έχει αρχίσει η αξιολόγησή τους, βρίσκεται σε εξέλιξη στα περισσότερα από τα 185 πιλοτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, 68 από τα οποία είναι γυμνάσια. Η αξιολόγηση γίνεται τμηματικά, ανά ειδικότητα (κάποιες έχουν εξαιρεθεί), κι όχι συγχρονισμένα ανά την επικράτεια. Κι όχι σε όλα τα σχολεία. Άλλωστε υπάρχουν δημοτικά που δεν έχουν εφαρμόσει το πρόγραμμα).

Το νομοθετικό πλαίσιο των πιλοτικών είναι θολό. Φαίνεται να «συγκροτήθηκαν» πρόχειρα…για να φύγουν κονδύλια του ΕΣΠΑ. Τα σχολεία επισκέπτονται σχολικοί σύμβουλοι, «σύμβουλοι προώθησης» κι «εμπειρογνώμονες». Η αξιολόγηση περιλαμβάνει συμπλήρωση ερωτηματολογίων από εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές, συνεντεύξεις, σύνταξη εκθέσεων. Όλα θα ολοκληρωθούν στη τρέχουσα σχολική χρονιά. Την επόμενη χρονιά αναμένεται όλα τα γυμνάσια να γίνουν όπως τα πιλοτικά.

Αξιολόγηση των υπολοίπων σχολείων και των εκπαιδευτικών: αναμενόταν Π.Δ. στις αρχές Απριλίου. Μας το παρουσίασε λίγο ενωρίτερα ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Δ. Ρέππας κι αφορά στην  αξιολόγηση όλων των δημοσίων υπαλλήλων. Βέβαια για τους εκπαιδευτικούς (και για άλλους) προβλεπόταν να υπάρξει ειδικό σύστημα αξιολόγησης στη παρ. 5 του αρ. 7 του Ν.4024/2011 και στη παρ.12 του αρ.1 του Ν.4038/2012. Το τελευταίο φαίνεται να αλλάζει με τη τροπολογία Μπαμπινιώτη, που κατατέθηκε  Παρασκευή  βράδυ (30/3) με νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης, μιας κι εντάσσει και τους εκπαιδευτικούς στο (γενικό) σύστημα αξιολόγησης του Π.Δ. του Ρέππα -και στις απολύσεις, θα επανέλθω σ’ αυτές αργότερα-εφόσον δεν έχουμε έκδοση Π.Δ. σε αποκλειστική προθεσμία 4 μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου (εφόσον δηλ. εντός αυτού του χρονικού πλαισίου δεν διαμορφωθούν ειδικότερα κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς). Τότε εφαρμόζονται τα αρ.7,8,9 του Ν.4024/2011 και για τους εκπαιδευτικούς, δηλ. αν περάσει η προθεσμία αυτή χωρίς να έχουν διαμορφωθεί ειδικότερα κριτήρια, οι εκπαιδευτικοί εντάσσονται πλήρως στη (γενική) αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων (βλ. Π.Δ. Ρέππα) που κι έτσι κι αλλιώς συνδέεται με το «Ενιαίο» Βαθμολόγιο- Μισθολόγιο (Ν.4024/2011).

Ο κ. Μπαμπινιώτης στη συνάντηση που είχε με την ΟΛΜΕ στις 19/3/12 δήλωσε ότι η αξιολόγηση θα καθυστερήσει 3 μήνες για να διαμορφωθούν ειδικότερα κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς. Είπε επίσης, πως στόχος είναι να μην απολύονται οι εκπαιδευτικοί, αλλά να επιμορφώνονται. Λίγες μέρες αργότερα ετοιμάζεται να υπογράψει ελεύθερες απολύσεις ιδιωτικών εκπαιδευτικών, χωρίς να έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες; Και τέλος, καταθέτει τροπολογία σύμφωνα με την οποία εξαιρεί τους εκπαιδευτικούς από τα ειδικά συστήματα αξιολόγησης και τους εντάσσει στο γενικό  σύστημα αξιολόγησης του Π.Δ. Ρέππα….γιατί μπορεί να μη προλάβουν να διαμορφώσουν τα ειδικότερα κριτήρια(επιμόρφωσης(;), παιδαγωγικά κ.α.),που τα έχουν έτοιμα από …το Αμερικάνικο και το Γαλλικό μοντέλο αξιολόγησης, που αποφάσισαν στο υπουργείο να υιοθετήσουν; (Σημ.: Η Αμερική και η Γαλλία είναι οι χώρες που τα τελευταία χρόνια έρχονται τελευταίες σε διεθνείς μαθητικούς διαγωνισμούς στη γλώσσα και στις θετικές επιστήμες. Τυχαίο, δε νομίζω. Το ότι η Ελλάδα υιοθετεί αυτά τα μοντέλα αξιολόγησης είναι τυχαίο; Δε νομίζω).Ας με βοηθήσει κάποιος να βρω τη …λογική συνοχή των γεγονότων. Γιατί δε τη βρίσκω; Τέλος, στη τροπολογία Μπαμπινιώτη, μεταξύ άλλων θεμάτων που ρυθμίζονται, χορηγείται και βαθμός Α΄ στα αιρετά μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων. Όλα τα μέλη του δικού μας ΠΥΣΔΕ και τα αναπληρωματικά τους πήραν βαθμό Α΄τον Ιανουάριο, έγινε ανάκληση της απόφασης το Φεβρουάριο κι επανήλθε ο καθένας στο βαθμό του και τέλη Μαρτίου ο κ. Μπαμπινιώτης ξαναδίνει βαθμό Α΄στα αιρετά μόνο μέλη του ΠΥΣΔΕ και τα αναπληρωματικά τους; Θα μας τρελάνει αυτό το υπουργείο; ΕΛΕΟΣ. Και μια κι αναφερθήκαμε στα ειδικότερα κριτήρια αξιολόγησης …του Αμερικάνικου και του Γαλλικού μοντέλου αξιολόγησης, που επιχειρείται να εφαρμοστεί στην Ελληνική εκπαίδευση, για να δούμε ποια είναι αυτά.

Κριτήρια αξιολόγησης σχολικών μονάδων: εύρος-ζήτηση της σχολικής μονάδας-μαθητική διαρροή-αιτήματα μετεγγραφών-δραστηριότητες (καλλιτεχνικές-πολιτιστικές-αθλητικές-περιβαλλοντι-κές)-προγράμματα εκτός ωρολογίου προγράμματος- διοργάνωση καινοτόμων δράσεων με φορείς της περιοχής-πόλης –δήμου. Δυνατότητα εξεύρεσης χορηγών-ευθύνη του διευθυντή-μάνατζερ και του συλλόγου διδασκόντων. Απώλεια ωρών μαθημάτων και λόγοι απώλειας, μετρούν και στην αξιολόγηση της σχολ. μονάδας και στην ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού. Παροχή επιπλέον μαθημάτων, ενισχυτική διδασκαλία, μη αμοιβόμενη υπερωριακή εργασία. Η υλικοτεχνική υποδομή έρχεται μετά. Τα κριτήρια αξιολόγησης της σχολ. μονάδας είναι άμεσα συνδεδεμένα με το διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς. Μετρήσιμη επίσης είναι η διαφορά του επιπέδου των μαθητών στην αρχή, στη μέση και στο τέλος της χρονιάς. Για τα λύκεια η αξιολόγηση  θα μπορούσε να γίνεται μέσω των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων ή και μέσω εθνικού απολυτηρίου. Στην Αμερική και τη Γαλλία τα αποτελέσματα της αξιολόγησης δημοσιοποιούνται με κατάταξη των σχολικών μονάδων σε 4 κατηγορίες. Πάρα πολλές από αυτές κλείνουν και οι εκπαιδευτικοί απολύονται.

Κριτήρια αξιολόγησης εκπαιδευτικών: Εισηγητική έκθεση του διευθυντή της σχολ. μονάδας (αποτιμά τη συνεργασία, τη συμπεριφορά, την αποδοτικότητα, τη συμμετοχή κλπ.)- Γραπτή Εξέταση (τύπου ΑΣΕΠ με γνωστικό-παιδαγωγικό μέρος;)- Συνέντευξη (σημαίνων ρόλος σχολικών συμβούλων εντός τριμελούς επιτροπής;).

Όσο για το Νέο Σχολείο, με τη λήξη του ΕΣΠΑ το 2013, δεν προβλέπονται προγράμματα επιμόρφωσης, αλλά  αυτοεπιμόρφωση  κι «αλληλοδιδακτική» εντός της σχολικής μονάδας.

Και για να έρθουμε στο Π.Δ. Ρέππα για τη συγκριτική αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, να αναφερθούμε πρώτα στις κατ’ επανάληψη δηλώσεις του. Έχει μιλήσει για 150.000 απολύσεις-αποχωρήσεις δ.υ. μέχρι το 2015.Έχει μιλήσει για 15.000 απολύσεις μέσα στο 2012 από τις οποίες δεν αποκλείονται οι εκπαιδευτικοί. Ειδικά μάλιστα μετά τη τροπολογία Μπαμπινιώτη…και τις παλινδρομήσεις της. Αφήστε που, αν τα ειδικότερα κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών διαμορφωθούν εντός του χρονικού πλαισίου των 4 μηνών από τη δημοσίευση του σχετικού νόμου, οι εκπαιδευτικοί ενδεχομένως θα είναι από τους πρώτους που θα «αποχωρήσουν» από το δημόσιο με διάφορες νομικές «πατέντες» (εφεδρείες, νέες μετενέργειες κλπ).    Μετά την επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος και την άρση της μονιμότητας μετά το  2013 ο αριθμός των απολύσεων θα είναι πολύ μεγαλύτερος στο «στενό» δημόσιο τομέα.  Είναι κοινό μυστικό πως στην εκπαίδευση και κυρίως στη δευτεροβάθμια με όλες τις αλλαγές που επιχειρούνται-συγχωνεύσεις- νέο λύκειο- νέο τεχνολογικό λύκειο-τυπική-άτυπη εκπαίδευση-αξιολόγηση- θα έχουμε χιλιάδες απολύσεις. Κάποιοι μιλούν για 40.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς. Περίπου 1 στους 4.Επίσης με όλα αυτά και με την εξάπλωση της νέας φτώχειας θα έχουμε και μεγάλη μαθητική διαρροή. Άρα ακόμη περισσότερες απολύσεις. Να υπενθυμίσουμε ότι η αξιολόγηση του Π.Δ. Ρέππα θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2013, οι πρώτες κρίσεις αναμένονται το 2014 μαζί με την άρση της μονιμότητας. Ο κ. Ρέππας προ ολίγων ημερών δήλωσε πως με την εφαρμογή της αξιολόγησης όσοι κριθούν αρνητικά θα βγαίνουν «σε ένα είδος εφεδρείας»(βλ. πιο σύντομη η απόλυση, μείωση αποζημίωσης).

Στο Π.Δ. Ρέππα  για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων δεν αρκεί να είσαι καλός, πρέπει να είσαι καλύτερος από τους άλλους. Κι η ποσόστωση στο τέλος θα δείξει…αν μένεις ή φεύγεις. Θα συνάψεις προηγουμένως ένα «συμβόλαιο απόδοσης» με το προϊστάμενο σου-γιατί εμένα αυτό μου θυμίζει ατομική σύμβαση εργασίας;-που θα περιλαμβάνει τους στόχους, που πρέπει να πετύχεις, το χρονοδιάγραμμα επίτευξής τους, τα αναμενόμενα αποτελέσματα, τους δείκτες μέτρησής τους. Προβλέπεται τριμηνιαίος έλεγχος. Αξιολόγηση από τον προϊστάμενο της αμέσως υπερκείμενης μονάδας. Περιορισμένη δυνατότητα ένστασης για λόγους μεροληψίας και πλάνης περί τα πράγματα. Υπάρχει κι 7μελές Συμβούλιο Εποπτείας Αξιολόγησης. Προβλέπεται επίδομα κινήτρου επίτευξης στόχων (ΚΕΣ) (για 80% επίτευξη στόχων της υπηρ. μονάδας) και επίδομα επίτευξης δημοσιονομικών στόχων (ΚΕΔΣ) (για 90% επίτευξη στόχων της υπηρ. μονάδας, το οποίο χορηγείται σε υπηρ. μονάδες που θα τις καθορίσει το Υπουργείο Οικονομικών). Το ένα επίδομα αποκλείει το άλλο. Και τα δύο χορηγούνται σε υπηρ. μονάδες και μόνο αν το παίρνει η υπηρ. μονάδα στην οποία ανήκει  ο υπάλληλος, δύναται να το πάρει κι αυτός, εφόσον έχει σημειώσει ανάλογη επίδοση με την υπηρεσία του. Υπάλληλος που σημειώνει μεγάλη προσωπική επίδοση σε υπηρεσία που είναι κάτω του προβλεπόμενου στόχου δε λαμβάνει το επίδομα. Στη συνέντευξη τύπου, που έδωσε ο κ. Ρέππας μαζί με τον κ. Βηλαρά για το Π.Δ., για να προλάβει τα σχόλια και κυρίως τις εξελίξεις, έσπευσε να πει, πως επειδή στο Ελληνικό δημόσιο δεν έχουμε κουλτούρα αξιολόγησης, τον πρώτο καιρό που θα εφαρμοστεί θα παρατηρηθούν φαινόμενα πελατειακών σχέσεων, κομματικών προτιμήσεων κλπ., αλλά συνέστησε στα στελέχη και τους προϊσταμένους των υπηρ. μονάδων ν’ αλλάξουν αντίληψη, ώστε οι εργαζόμενοι να τους εμπιστευτούν. Έτσι είπε.

Βοήθεια μας.

Advertisements