ΕΣΠΑ: ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ, ΑΛΛΑ ΠΑΝΕ ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Posted on


του Θέμη Κοτσιφάκη

Γενικού Γραμματέα του ΔΣ της ΟΛΜΕ

https://thekotsi.blogspot.com

Δυστυχώς, επιβεβαιωνόμαστε όσο ξεδιπλώνεται η πορεία της υλοποίησης  του «Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευσης και Διά Βίου Μάθησης» , δηλαδή του ΕΣΠΑ ευθύνης του Υπουργείου Παιδείας. Τόσο όσον αφορά τον προσανατολισμό του προγράμματος όσο και τη κατασπατάληση των όποιων πόρων διατίθενται μέσα από αυτό για την ελληνική εκπαίδευση.

Οι καταγγελίες μας για κατασπατάληση των πόρων του ΕΣΠΑ όλο το προηγούμενο διάστημα αντιμετωπίστηκαν από το Υπουργείο Παιδείας με «επιχειρήματα» του τύπου: οι δαπάνες γίνονται με «συγκεκριμένους κανόνες, οι οποίοι προβλέπονται με σαφήνεια στους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Δ΄ προγραμματική περίοδο», «είναι κονδύλια για την τεχνική υποστήριξη του έργου» ή πως «η δημοσιότητα είναι υποχρεωτική και αναγκαία (βάσει ευρωπαϊκών κανονισμών), διότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει χρήματα για έργα και θέλει οι πολίτες να ενημερώνονται για ό,τι πραγματοποιείται με τη συγχρηματοδότησή της» (Δελτίο τύπου του Υπουργείου Παιδείας της 9/12/2010).

Εκτός, όμως, από τα 43 εκ. ευρώ, που είχαμε αποκαλύψει και καταγγείλει από τις 8/12/2010, τα οποία δίνονται για «τεχνική βοήθεια», από τα οποία 33 εκ. ευρώ είναι «για πληροφόρηση και δημοσιότητα», σε κάθε επιμέρους πρόγραμμα υπάρχει ένα σημαντικό κονδύλι για τη διαφήμιση, που συνήθως αξιοποιείται και από τους Υπουργούς Παιδείας για την προβολή του «έργου» τους στην παιδεία. Άρα, ένα πολύ μεγαλύτερο κονδύλι από τα 33 εκ. ευρώ της «τεχνικής βοήθειας», από το συνολικό ποσό του ΕΣΠΑ πηγαίνει σε διαφήμιση. Αν συνυπολογίσουμε επίσης ότι ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης πηγαίνει σε αμοιβές συμβούλων και παρασυμβούλων, παρατρεχάμενων και μη, και ένα άλλο ένα μεγάλο μέρος χρημάτων διοχετεύεται στον ιδιωτικό τομέα, γίνεται αντιληπτό πως για τις πραγματικές ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης θα μείνουν πάρα  πολύ λίγα από τα 2,3 δισ. ευρώ,  που είναι και η συνολική του χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ για την παιδεία μέχρι το 2015.

Καταγγέλλουμε σήμερα τρείς ακόμα περιπτώσεις τέτοιων προγραμμάτων που προκηρύχθηκαν πρόσφατα.

Ποσό 2.600.000 € (!!) προβλέπεται για την «Εκπόνηση Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών Τεχνικής & Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ε.) με σύστημα πιστωτικών μονάδων».

http://www.edulll.gr/wp-content/uploads/2011/12/final_prosklisi_145.pdf

Δηλαδή, θα δαπανηθούν σε αμοιβές συμβούλων και παρασυμβούλων 2,6 εκ. €, για να εκπονηθούν τα νέα προγράμματα της ΤΕΕ, αυτά που είχαν ξαναεκπονηθεί το 1998 και το 2006 για να βρισκόμαστε σε αυτή την απαράδεκτη  κατάσταση σήμερα στην ΤΕΕ. Αλήθεια, τι θα κάνει ο νέος οργανισμός, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντικατέστησε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο; Θα γνωμοδοτήσει μόνο επί των προγραμμάτων; Το κόστος των γνωμοδοτήσεων αυτών θα είναι προφανώς επιπλέον, γιατί, σύμφωνα με την σχετική προκήρυξη, «από την πράξη αυτή δεν καλύπτεται τυχόν κόστος αμοιβών από τις ανωτέρω γνωμοδοτήσεις»!! Τελικά, για ποιο λόγο τους έχουμε αυτούς τους οργανισμούς; Πού είναι η εξοικονόμηση πόρων που θα προέκυπτε από τη συγχώνευσή τους; Εδώ απλώς να θυμίσουμε τα εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια για το περίφημο Action Plan για την ΤΕΕ από το προηγούμενο Κ.Π.Σ., για να την υποβαθμίσουν στο σημείο που είναι σήμερα και τα εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που διατέθηκαν από το τωρινό ΕΣΠΑ για «αποτυπώσεις» κατάστασης και «μελέτες» για την ΤΕΕ. Να σημειώσουμε τέλος πως και από αυτό το πρόγραμμα ένα ποσό χρημάτων (άγνωστο ακόμα) θα διοχετευθεί στη διαφήμιση του.

42 εκ.  € σχεδόν (για την ακρίβεια 41.177.400 €) θα δοθούν για την «επιταγή αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης», το περίφημο κουπόνι, που θα «καταβάλλεται» στους σπουδαστές των ΙΕΚ. Είναι γεγονός πως το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού θα ενισχύσει ουσιαστικά τους ιδιώτες – ιδιοκτήτες ιδιωτικών ΙΕΚ. (Οι καταρτιζόμενοι στα ιδιωτικά ΙΕΚ αποτελούν το 65% του συνόλου, σύμφωνα με στοιχεία 2011). Και αν ο δικός μας λόγος θεωρείται υπερβολικός, διαβάστε τι λέει ο Γενικός Γραμματέας Διά βίου  Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας κ. Ευθύμιος Μπάκας στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών ΙΕΚ, σε ένα απαράδεκτο για δημόσιο λειτουργό έγγραφό του (αρ. πρωτ. 1267/20.12.2011):

            http://www.voucher-iek-ggdvm.gr/upload/paratasi-2.pdf  

«Ένα πρόγραμμα όπως η  ‘Επιταγή (Voucher) Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης’, πρόσθετα προς την κοινωνική παροχή, στην περίπτωση των ιδιωτικο-οικονομικά λειτουργούντων μονάδων σας, έχει τα ακόλουθα πρόσθετα χαρακτηριστικά:

–    Ως κάλυψη μέρους των διδάκτρων που καταβάλλουν οι εγγεγραμμένοι καταρτιζόμενοι, μπορεί να αποτελέσει ένα επικοινωνιακό όσο και εμπορικό κίνητρο το οποίο δεν εκμεταλλεύεστε όλοι.

–    Η συμμετοχή και επίδοση των Ι.Ι.Ε.Κ. σε ένα πρόγραμμα όπως η ‘Επιταγή (Voucher) Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης’, αποτελεί ένα αξιολογικό κριτήριο στα αιτήματα που θέτετε κατά καιρούς για συμμετοχή σας σε προγράμματα.
–         Με βάση τα ανωτέρω παρακαλείσθε όπως εντείνετε τις προσπάθειες συμμετοχής σας στο πρόγραμμα ως και την ημερομηνία λήξης των δηλώσεων συμμετοχής».

Χρειάζεται σχόλιο;

            Απλώς, να προσθέσουμε πως 1.911.068 € θα αναλωθούν επιπλέον για τη διαχείριση του έργου, 100.000 €  επιπλέον για την αξιολόγησή  του και 400.000 € για την διαφήμισή του (για να μην ξεχνιόμαστε….). Άλλωστε, πώς αλλιώς θα μπορούσε το πρόγραμμα να λειτουργήσει ως διαφημιστής των Ιδιωτικών κυρίως ΙΕΚ; Έτσι, το δημόσιο θα αναλαμβάνει και την διαφήμιση των ιδιωτών. Αυτό θα πει «διαρθρωτική αλλαγή»!

2.043.760 € για τα «ψηφιακά εκπαιδευτικά βοηθήματα πανελλαδικών εξετάσεων», το «Ψηφιακό Φροντιστήριο» όπως το χαρακτηρίζει το Υπουργείο Παιδείας. Μια δράση η οποία ουσιαστικά αντικατέστησε την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, που κατήργησε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Μια δράση που είναι χρήσιμη μεν, αλλά με τον τρόπο που στήθηκε, προσφέρεται για τη δημιουργία του image της Υπουργού. Γι’ αυτό το λόγο διατίθενται για τη διαφημιστική του προβολή άλλα 400.000 €. Έχω την εντύπωση πως το 400άρι γίνεται κανόνας πλέον….. Πραγματικά, είναι απορίας άξιον τι χρειαζόταν εδώ η διαφημιστική καμπάνια. Οι μαθητές στα σχολεία βρίσκονται καθημερινά και θα μπορούσε άνετα το Υπουργείο να τους ενημερώσει μέσω του σχολείου τους και του Διαδικτύου.

Την ώρα που ο χώρος της εκπαίδευσης υφίσταται τα αποτελέσματα μιας πρωτοφανούς μνημονιακής λιτότητας και δραματικών περικοπών στις πιο στοιχειώδεις λειτουργίες του (βλέπε, π.χ., κλείσιμο σχολείων, σχολικών βιβλιοθηκών και υποστηρικτικών δομών), την ώρα που δεν έχουν ακόμα μοιραστεί όλα τα βιβλία στα σχολεία, είναι πρόκληση και σκάνδαλο να  σπαταλούνται χρήματα σε άχρηστες δράσεις, συμβούλους, διαφήμιση του κυβερνητικού έργου, ενίσχυση ιδιωτών κ.λπ.

Εμείς επιμένουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οφείλουν να αναπροσαρμόσουν άμεσα όλο το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για την παιδεία. Όλα τα λεφτά να διατεθούν στις πραγματικές ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης. Ούτε ένα ευρώ σε συμβούλους και παρασυμβούλους.  Ούτε ένα ευρώ σε διαφήμιση. Η καλύτερη «διαφήμιση» είναι η επίλυση των χρόνιων προβλημάτων που ταλανίζουν την εκπαίδευση, η αναβάθμιση και στήριξη των εκπαιδευτικών και η πραγματική μέριμνα και φροντίδα για όλα τα παιδιά του λαού.

 

 

Advertisements