Νέα στοχευμένα χτυπήματα στη δημόσια εκπαίδευση με Νομοσχέδιο – τέρας

Posted on Updated on


του Χρήστου Κάτσικα

18/04/2011

Με ένα σχέδιο νόμου – τέρας (σε μέγεθος και κυρίως σε περιεχόμενο), με τίτλο « Θεσμικό Πλαίσιο των Πρότυπων, Πειραματικών Σχολείων – Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ”, και λοιπές διατάξεις»που κατατέθηκεστη Βουλή από την Άννα Διαμαντοπούλουτο Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει τα στοχευμένα «χτυπήματα» στη δομή και στη λειτουργία της δημόσιας εκπαίδευσης. Είναι χαρακτηριστικό (για το εύρος των θεμάτων) ότι, παρά τις δεσμεύσεις πως δεν θα υπάρχουν νομοσχέδια – σκούπα, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας φέρει τις υπογραφές οκτώ υπουργών!

Ανάμεσα σε πολλές άλλες ρυθμίσεις το νομοσχέδιο αλλάζει το χαρακτήρα των πειραματικών σχολείων παρεμβαίνοντας και στις εργασιακές σχέσεις των διδασκόντων καθώς και στους όρους εισαγωγής των μαθητών, ιδρύει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συγχωνεύοντας και αλλάζοντας τη φυσιογνωμία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, και θεσμοθετεί το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος»», στο οποίο υπάγεται και η δραστηριότητα του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ).

Παράλληλα:

α. Καθιερώνει δύο τύπους απολυτηρίου δίνοντας τη δυνατότητα σε όσους μαθητές δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις να λάβουν τίτλο απόλυσης εξεταζόμενοι σε όλα τα μαθήματα σε ενδοσχολικό επίπεδο.

β. Καταργεί τις μετεγγραφές σε μια περίοδο που η φτώχεια και η ανεργία θερίζει τα λαϊκά και τα μεσαία στρώματα του πληθυσμού και καθορίζει νέους όρους εισαγωγής των ευάλωτων ομάδων.

γ. Κόβει από του χρόνου την κατηγορία των υποψηφίων που συμμετείχαν στη διαδικασία επιλογής για το 10% θέσεων κάνοντας χρήση της βαθμολογίας προηγούμενων ετών και

δ. Μεταθέτει την υπουργική απόφαση για τον αριθμό των εισακτέων τον Ιούνιο αντί του Μαρτίου με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να οδηγούνται στις εξετάσεις χωρίς να γνωρίζουν πόσες είναι οι προσφερόμενες θέσεις.

Όλες οι ρυθμίσεις συνδέονται με ένα νήμα και εξυπηρετούν τη γραμμή των περικοπών και την επιχείρηση παρέμβασης στο ίδιο το DNA της δημόσιας σχολικής εκπαίδευσης με τελικό στόχο τη δημιουργία του φθηνού, ευέλικτου και διαφοροποιημένου σχολείου που θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικούς όρους και θα μεταλλάσσει τους εκπαιδευτικούς σε κακοπληρωμένους τεχνικούς, τους γονείς σε πελάτες και τους μαθητές σε καύσιμη ύλη.

ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ – ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Τα Πειραματικά σχολεία γίνονται Πρότυπα με εισαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές και με δυνατότητα χρηματοδότητησης από διάφορες πηγές. Ουσιαστικά μετατρέπονται στην πίστα για την πιλοτική εφαρμογή όλων των αντιεκπαιδευτικών μέτρων που σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας για το σύνολο της εκπαίδευσης, τόσο στο περιεχόμενό της, όσο και στη διοίκησή της και στη λειτουργία.

Ένα πανίσχυρο 7μελές όργανο διοίκησης, η ΔΕΠΠΣ, αποφασίζει για το είδος και τη μορφή των εξετάσεων εισαγωγής μαθητών, καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων, οριοθετεί τα κριτήρια επιλογής διευθυντών και εκπαιδευτικών, προσλαμβάνει αναπληρωτές εκτός σειράς ενιαίου πίνακα, και αξιολογεί, ως εξωτερικός αξιολογητής, το εκπαιδευτικό έργο. Η αξιολόγηση γίνεται η σημαία και βασικό εργαλείο χειραγώγησης των εκπαιδευτικών οι οποίοι θα πρέπει να δίνουν συνεχώς εξετάσεις για τη δεκτικότητα τους στους ορισμούς του υπουργείου και στην «εργασιακή ευελιξία». Φυσικά, μετά το ίδιο θα εφαρμοστεί και στις οργανικές θέσεις όλων των εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από τον τύπο του σχολείου.

ΟΙ ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ

Οι μετεγγραφές …μετονομάζονται σε «θέσεις εισακτέων των κατόχων Γενικού ή Επαγγελματικού Λυκείου, πέραν του καθορισμένου αριθμού» και δεν υπερβαίνουν το 20% του συνόλου των εισακτέων. Ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο πάνω από το 40% των υποψηφίων που με βάση την προηγούμενη νομοθεσία είχαν τη δυνατότητα να σπουδάσουν (με τη διαδικασία των μετεγγραφών σε τριτοβάθμιο ίδρυμα της περιοχής που κατοικοεδρεύουν, με τη νέα νομοθεσία αποκλείονται.

Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΟΥ 10%

Καταργείται από το σχολικό έτος 2012-13, η εισαγωγή αποφοίτων Λυκείων, προηγούμενων ετών, στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με το ποσοστό του 10%. Με την ρύθμιση αυτή το Υπουργείο ψαλιδίζει κατά 10% τις θέσεις εισακτέων καθώς ως γνωστόν μέχρι σήμερα για την κατηγορία αυτή προσφέρονταν περίπου 8.000 θέσεις.

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΔΥΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ

Θεσμοθετείται η δυνατότητα απόκτησης απολυτηρίου Λυκείου χωρίς συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά με ενδοσχολικές εξετάσεις στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, στους αποφοίτους αυτής της κατηγορίας «χορηγείται απολυτήριο στο σώμα του οποίου αναγράφεται ότι χορηγήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας». Με άλλα λόγια θα αναγράφεται ότι αποκτήθηκε μέσα από τη διαδικασία εξετάσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Η αναφορά περί ισότιμων απολυτηρίων που συνόδευσε την εξαγγελία της ρύθμισης έχει παραλειφθεί για τον απλούστατο λόγο ότι δεν μπορεί να είναι ισότιμα δύο απολυτήρια τα οποία έχουν αποκτηθεί μέσα από εξεταστικές δοκιμασίες διαφορετικού επιπέδου δυσκολίας.

Με τις δυο προηγούμενες ρυθμίσεις συνδέεται και ο καθορισμός του αριθμού εισακτέων Παράλληλα το Υπουργείο Παιδείας «μετά από γνώμη της Συγκλήτου κάθε Πανεπιστημίου, του Συμβουλίου κάθε ΤΕΙ». Είναι φανερό ότι το Υπουργείο επιχειρεί να εξασφαλίσει τους όρους για μια δραστική μείωση του αριθμού των υποψηφίων που θα πετυχαίνουν την είσοδό τους στα τριτοβάθμια ιδρύματα ανοίγοντας για τους υπόλοιπους το δρόμο των πάσης φύσεως ιδιωτικών «κολλεγίων» ή των δημοσίων «κολλεγίων» τα οποία θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Ο Χρήστος Κάτσικας είναι μέλος του συντονιστικού οργάνου του Εκπαιδευτικού Ομίλου/αντιτετράδια της εκπαίδευσης

Advertisements